Dresscode

Vi ska snart gå på bröllop och jag håller på att kolla upp hur vi ska vara klädda, dresscoden är mörk kostym.

Mörk kostym

Alla vet att en frack inte är billig ens att hyra, och därför har det blivit vanligare att också mörk kostym nämns som alternativ klädsel. Det är också sällan, åtminstone i studentikosa sammanhang, ett enormt etikettsbrott att dyka opp i mörk kostym även om den inte står nämnd i inbjudan.

Mörk kostym betyder snyggaste mörka kostymen (mörkblå, mörkgrå eller svart) med vit skjorta, diskret sidenslips eller fluga, svarta tunna strumpor och fina skor. Det går bra att använda väst. (På sommaren kan den mörka kostymen vara en ljus kostym av fint tyg, men använder man mörk kostym som substitut för frack ska kostymen alltid vara mörk.)

Mörk kostym för damer (damens klädsel följer herrens och nämns därför inte skilt) betyder en lite mindre gala-aktig, ankellång eller halvlång (men inte golvlång) klänning med täckta axlar. På lite mindre formella tillställningar kan damen använda en elegant kvällsfin byx- eller kjoldräkt.


Alltså... min klänning ska inte vara golvlång, och den ska ha täckta axlar, och den ska inte vara vit, och man ska inte vara vackrare än bruden.
Där finns en klänning på H&M som jag har kollat på innan, kanska kan den funka, sen ska jag köpa nya skor också och något att ha över axlarna..


Kommentarer
Postat av: Malin

sen hör det nog till saken att tärnornas klänningar e knälånga, så vi kan nog ha det vi också..

2009-03-31 @ 08:26:09
URL: http://minfinasida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0