Laxrätter

Ikväll skulle jag vilja göra något med lax.

Men det ska inte vara ugnsbakad lax, utan kanske lättrimmad, lättgravad, ja alltså nästan lite rå för jag tycker det är gott.

Men när man ska göra en sånhär rätt med rå lax, så ska man tänka på att den ska ha varit fryst innan eftersom man då tar död på alla parasiter som finns/kan finnas i laxen.

Jag ska se om jag hittar något kul.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ceviche

Ceviche är en latinamerikansk fiskrätt där man låter vit fisk marinera i bland annat lime, koriander och chili. Servera den kall som förrätt eller gör en större sats och ställ fram på buffén!

 

Färdigt på: 1 tim
Ingredienser

150 g lax
150 g hälleflundra
1 kruka koriander
6 st lime
1 st apelsin
1 st chili
1 1/2 st vitlöksklyfta
1 msk socker
salt


Gör så här

1. Pressa ner saften av limen och apelsinen i en bunke.

2. Kärna ur chilin och hacka den tillsammans med koriandern och vitlöken. Blanda ner hacket i limen och apelsinen.

3. Skär fisken i cirka 1 centimeter stora kuber (större kuber behöver längre tid i vätskan).

4. Lägg ner fisken i bunken och smaka av med salt och socker.

5. Låt stå i kylen i 40 minuter till 1 timme och ta sen fram den igen. Smaka och servera när du tycker fisken är lagom i smak och konsistens (fisken ska vara vit och fast).

6. Servera gärna cevichen i glas på fot.

Taget från Recept.nu


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har ätit ceviche innan. Och jag har lärt mig att grejen med det är att fisken blir tillagad i limejuice.
Det är väldigt syrligt eftersom man har mycket limejuice i. Men om man kryddar upp med mycket chili så blir det godare.
Det känns väldigt fräscht att äta detta, bara fiskkött i princip, inga oljor eller något.
Jag tycker den passar bäst som förrätt!


Ska se om jag hittar något annat kul...

http://foodiesthlm.blogspot.com/

Oj jag hittade denna fina matbloggen...

Ha en bra dag!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0