Soligt

Idag är det fint väder, jag har suttit ute och solat och läst i vinkunskapsboken, om ett par veckor är det vintenta och det ska jag ju klara, men det känns som att jag inte riktigt har koll på det, allt är ju nytt och jag ska kunna druvsorter och var de odlas och hur man gör vin och om vinlusen m.m. m.m.

Jag fyllde på mitt träningskort igår!
Det var skitroligt rent ut sagt att börja träna igen, ska nog ta ett pass ikväll också.
Jag fick 10% rabatt med csn- kortet.

Vi gjorde crème brulée här hemma för ett par dagar sedan prova detta receptet




Crème Brulée

Len vaniljkräm med knäckigt täcke av socker, en perfekt avslutning på en god middag.

Fler recept ur kategorin Franskt: Coq au vin » Citronpaj » Ratatouille » Löksoppa » Chèvre toast »

Crème Brulée

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Antal portioner: 4
Förberedelsetid: 20 min

Tillagningstid: 50 min

Färdigt på: 1 tim 10 min

Ingredienser

6 st äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl mjölk
80 g socker
1 st vaniljstång
Till karamellisering:
2 msk farinsocker
2 msk strösocker

Tips

Den knäckiga ytan går också att få till med hjälp av en gasolbrännare eller varmluftspistol.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret ner i en kastrull. Tillsätt grädden och mjölken och värm upp.

3. Blanda äggulor och resten av sockret i en bunke. Vispa lätt. Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.

4. Smöra 4 små formar. Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat.

5. Ta ut formarna och låt dem kallna. Sätt ugnen på 250 grader grillvärme.

6. Strö farinsocker och strösocker över formarna. Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun färg, cirka 10 minuter.

7. Serveras direkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0