Hej liten blogg =)

Ibland kan man dra nytta av sin blogg, jag har ju funderat på när våra fruktträd ska klippas, och det skedde ungefär den 22 Januari senast! Så då vet jag det att det kan dröja ett tag till.

Ikväll (eller snart) ska jag sätta igång en gryta Beuf Bourgignon så jag tänkte att ni ska få receptet på det:

4 port.

600-800 gram oxkött, innanlår eller fransyska
1/2 pkt bacon, ca 70 gram
2 gula lökar
2 morötter
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
1 lagerblad
1 msk vetemjöl
4 dl. rött vin
10-12 smålökar
200g färska champinjoner
1-2 vitlöksklyftor
salt, nymalen peppar

Skär oxköttet i tärningar, bryn i en stekpanna, lägg sedan över i en gryta

Strimla baconen, Finhacka morot och gul lök, fräs detta i en stekpanna, lägg sedan över i grytan

Tillsätt timjan, tomatpuré och lagerblad. Strö över mjöl och rör om. Späd med vin och låt sjuda i 1 timme.

Skala smålök och rensa champinjoner. Bryn detta lätt. Blanda ner detta och vitlök i grytan

Låt allt sjuda ytterligare 30 min. under lock. Smaka av med salt o peppar.

Servera med kokt potatis och saltgurka


Bon appetit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0