Plugga




HP sätter mer färg på maten HP sätter mer färg på maten
Ingredienser:
4 dl

matolja
2 st

äggula(or)
2 tsk

fransk senap
1 msk

citronsaft, eller vit vinäger
1 tsk

salt


vitpeppar, malen
 
 
Tastelines verktygslåda
Spara receptet
Tipsa en kompis 
Lägg ingredienserna
i min inköpslista
Lägg in ett eget recept
Skriv ut receptetHP sätter mer färg på maten HP sätter mer färg på maten
Receptet är framtaget av gården Kungsbyn, Bygdens mat
Typ av recept:pilSåser Marinader pilTillbehör
Tillagningstid:Ca 20 min

Önskemål:pilSnabblagat pilBilligt
Ursprung:pilSvensk pilFransk pilÖvrig
Tillagning:

Blir ca 5 dl

Ta fram alla ingredienser en stund i förväg. Viktigt är att allt har samma temperatur, även skålen man blandar i.

Rör samman citronsaft (eller vinäger), salt, senap och äggulor. Vänta någon minut, så att allt hinner smälta samman.

Tillsätt oljan i en tunn stråle och rör flitigt hela tiden.
Ett par tag med pepparkvarnen och majonnäsen är klar.

Missa inte Tastelines stora jultema med mängder av recept och inspiration.
 Glögg hör också julen till!






Hollandaise

 

4 portioner

 
 

Ingredienser

finns som ekologisk vara150 g smör eller margarin
finns som ekologisk vara3 äggulor
 3 msk vatten eller torrt vin
finns som ekologisk vara½ - 1 msk pressad citron
 ½ - 1 krm salt
finns som ekologisk varavitpeppar

I matberedare eller mixer:

finns som ekologisk vara150 g smör eller margarin
finns som ekologisk vara3 äggulor
finns som ekologisk vara½ - 1 msk pressad citron
 ½ - 1 krm salt
finns som ekologisk varavitpeppar

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Smält fettet och låt det svalna något. Skilj på äggens gulor och vitor. Blanda äggulor och vatten eller vin i en liten kastrull. (Använd inte stålvisp i aluminiumkastrull till rätter med ägg, för då blir såsen lätt gråaktig.) Ställ kastrullen i vattenbad i en större kastrull. Vattnet ska sjuda men inte koka.

Sjud under vispning tills gulorna tjocknat. Tag kastrullen från värmen. Tillsätt det smälta fettet under kraftig vispning, först droppvis, sedan i en mycket tunn stråle. Tag inte med bottensatsen. När allt fett vispats i ska såsen vara tjock och blank. Smaksätt med citron och lite salt och peppar.

OBS! Om såsen börjar "skära sig", tillsätt en isbit eller lite kallt vatten och vispa kraftigt. Såsen kan hållas varm en stund om kastrullen får stå utan lock i varmt vatten, dock inte varmare än 60°C, för då finns risk att den skär sig.

Blir ca 2½ dl sås. Som kall garnering räcker satsen till ca 6-8 portioner.

I matberedare eller mixer: Smält fettet och låt det bli så hett att det bubblar, men inte tar färg. Använd kniven till matberedaren. Lägg äggulorna i blandarskålen, sätt i gång maskinen och häll i det heta fettet i en fin stråle. Tag inte med bottensatsen. Det blir snabbt en slät tjock sås. Smaksätt med citron, salt och peppar och kör ett par varv.

Blir ca 2 dl sås. Som kall garnering räcker satsen till ca 6 portioner.






egen bearnaise
 

ingredienser

3 st finhackade schalottenlökar (alternativt en halv gul lök)
3 msk vitvinsvinäger
3 msk vatten
8 vitpepparkorn, krossade
2-3 persiljekvistar
3 äggulor
150 g smör, skirat
dragon

salt och peppar

 

tillagning

1. Koka vinäger, vatten, peppar, persilja och lök tills hälften av vätskan återstår.

2. Sila ner blandningen i en kastrull som får plats i en större kastrull med sjudande vatten (= vattenbad).

3. Vispa ner äggulorna och fortsätt att vispa tills såsen tjocknar och blir krämig (det får aldrig börja koka!).

4. Tag av kastrullerna från värmen och vispa ner det skirade smöret. Börja droppvis och öka sedan takten allteftersom såsen börjar binda.

5. Smaksätt med smulad dragon (torkad el inlagd spelar ingen roll) samt salt å peppar. Pröva eventuellt med litet cayenne.

* Om såsen skulle börja skära sig, tillsätt lite iskallt vatten eller en isbit och vispa kraftigt.





Här är några såser iallafall som kanske kommer med imorgon, jag tror iallafall att majonäs kommer vara med, kanske inte de andra.
Vad ska jag mer plugga på?
Jag tror inte att jag pluggar mer än såhär, jag har ingen aning om vad det är som jag ska testas på.
Bara jag har lite koll på sånt här så tror jag det kan gå bra, sen vet ju inte jag om det är en rätt eller 3 rätters jag ska laga, eller om det bara är nåt test där jag inte ens ska laga nåt utan kanske något  typ lägga råvaror på rätt plats eller nåt sånt.
Äh har faktiskt ingen aning, jag ska bara försöka ta allt med lite lugn och ro så går det säkert jättebra.
Det jag redan kan i grunden kommer säkert räcka och det är väl det de ska testa mig på, kan jag inte det i grunden så har jag inte på denna skolan att vara...

Ha en bra dag allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0